Amb consulta o sense
L'informe del consell assessor legitima unes eleccions plebiscitàries si l'Estat tanca totes les altres portes
Suggereix a Mas començar intentant aplicar la legislació catalana
En l'informe, de fet, fins i tot es va més enllà, i es trobaria “políticament legítim” que l'actual Parlament fes una declaració unilateral en el més improbable cas que l'Estat no fes cas del resultat positiu d'una eventual consulta, o impugnés les plebiscitàries. Una possibilitat, aquesta última, que es considera remota per la “feble” base jurídica que tindria l'executiu estatal, ja que, tal com es recorda en l'informe, en cap cas el president Mas les convocaria amb un fi concret, i en tot cas serien els partits qui els donarien implícitament aquest rang en posar un seguit de propostes en el seu programa polític i comprometre's a dur-les a la pràctica si guanyessin.
Primer, la via catalana
En
tot cas, l'informe també deixa clar que cal anar pas a pas, i el primer
és esgotar les cinc vies que la legalitat vigent ofereix per convocar
la consulta, que ja va apuntar fa uns mesos l'Institut d'Estudis
Autonòmics. Els experts han entrat ara a analitzar-ne pros i contres,
intentant conjugar tots els objectius: és a dir, que si es tomba la
consulta sigui per motius polítics i no jurídics, que el procés no
s'allargui i que la Generalitat hi tingui el major protagonisme
possible. És per tot això que s'opta per intentar només dues o tres
vies, en una decisió que haurà de prendre ara el govern. El que es
recomana a Mas –que podria incloure, doncs, l'argument en la carta que
s'ha compromès a enviar aquest juliol a Rajoy demanant-li oficialment
que permeti la consulta– és que comenci intentant aplicar la legalitat
catalana. És a dir, la llei 4/2010 de consultes per via de referèndum
–recorreguda al TC, que en va aixecar la suspensió temporal, i que
obligaria igualment a una autorització explícita prèvia de l'Estat– o bé
la llei de consultes no referendàries en tramitació al Parlament. Només
en cas que l'executiu popular tombés l'opció que es triés d'aquestes
dues, es preveu plantejar-ne una altra que suposés a priori menys
entrebancs constitucionals: la petició perquè es transfereixi a la
Generalitat la capacitat de convocar referèndums, segons l'article 150.2
de la Constitució, o bé que apliqui l'article 92, és a dir, que el
mateix Estat convoqui el referèndum, si convé modificant la llei
orgànica del 1980 per fer-ho possible. En aquest sentit, en l'informe
tampoc es veu del tot malament que la consulta es fes a tot el territori
espanyol, fet que posaria en relleu segurament resultats totalment
oposats a Catalunya i a la resta i facultaria a seguir el procés, si bé
posaria en dubte l'essència de la votació: la sobirania catalana. El
president del CATN, Carles Viver Pi-Sunyer, fins i tot apuntava una
“clàusula de tancament” com a última opció: la petició d'una reforma de
la Constitució, la presumpta negativa a la qual es podria produir al
Congrés “amb certa rapidesa”.
En el document s'admet que no hi ha vies específiques en el dret internacional per a aquests casos, però sí que hi ha principis inspiradors –com el democràtic, el d'autodeterminació o el de protecció de les minories– que en un moment donat “poden tenir efectes jurídics”, segons Pi-Sunyer. Per exemple, a l'hora d'obligar l'Estat a negociar arran del resultat d'una consulta o a interpretar la legislació “de la manera més extensiva possible”.
En el document s'admet que no hi ha vies específiques en el dret internacional per a aquests casos, però sí que hi ha principis inspiradors –com el democràtic, el d'autodeterminació o el de protecció de les minories– que en un moment donat “poden tenir efectes jurídics”, segons Pi-Sunyer. Per exemple, a l'hora d'obligar l'Estat a negociar arran del resultat d'una consulta o a interpretar la legislació “de la manera més extensiva possible”.
Les armes de l'Estat
En
l'informe, que ara el govern s'ha compromès a estudiar amb deteniment i
avui mateix enviarà a la resta de partits i a les entitats integrades
en el Pacte Nacional per al Dret a Decidir, també s'analitzen tots els
escenaris possibles en cas d'hostilitat de l'Estat, i reconeix que no es
pot descartar l'aplicació de l'article 155, que suspendria l'autonomia,
si bé veu més complicat que es decreti l'estat de setge o que s'iniciïn
accions penals contra els membres del govern o el Parlament. El text es
completa amb una anàlisi del suport popular a la consulta, i una llista
dels arguments que la legitimen.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada